Skoči na glavno vsebino

Naša psihologinja Maja Pahor obvešča…

MEDOBČINSKO TEKMOVANJE KOŠARKA – MLAJŠI UČENCI

V četrtek 21.3.2024 so se mlajši učenci ( 6. in 7. razred) odpravili v Novo Gorico (dvorana OŠ Milojke Štrukelj), kjer so ponosno zastopali barve OŠ BRANIK na medobčinskem tekmovanju v košarki. Z borbeno igro so si uspeli priigrati polfinale, kar...

VPIS V VRTEC

Spoštovani starši predšolskih otrok!   Obveščamo vas, da bo vpis v VRTEC “RASTJA” BRANIK, za novo šolsko leto 2024/2025, potekal od 2. aprila do 5. aprila 2024. Obrazec za vpis »Vloga za vpis« dobite na spletni strani vrtca med dokumenti v...

Starejše objave

Primorski osnovnošolski pokal 2023 – 1. turnir

V soboto 18. novembra je na OŠ Draga Bajca v Vipavi potekal 1. turnir za osnovnošolski pokal. Izmed 116 šahistk in šahistov se ga je udeležil tudi naš učenec Rok Mihelj iz 6. razreda in dosegel odlično 15. mesto.

Čestitamo!

TEDEN DEJAVNOSTI

Zdrav duh v zdravem telesu in še pridne roke povrh. Tako nekako bi lahko strnili dogajanje v tem tednu na OŠ Branik. Da je povezljivost vsebin in dejavnosti v vseh smereh bila dobra in zaželena, so potrdili učenci, ki so v tem tednu pri vseh dejavnostih z veseljem sodelovali. Tako so en dan v tednu imeli prijeten pohod po okoliških naseljih (npr. v ponedeljek so učenci 5. in 8. razreda skupaj odšli na Preserje in Brje, v torek 4., 6. in 9. …). Tekom tedna so učenci imeli različne dejavnosti. Ker otroci odraščajo in se srečujejo z različnimi razvojnimi izzivi, pa tudi s stiskami, so strokovne delavke ZD Nova Gorica z različnimi delavnicami učencem predstavile postopke oživljanja, jih seznanile z nevarnostmi uporabe energijskih pijač, o tehnikah sproščanja ter o odraščanju ipd. Ena poglavitnih idej tedna dejavnosti je sodelovalno okolje in spodbujanje empatije. Da učenci slišijo o teh temah tudi iz drugih ust, je MC Nova Gorica pripravil delavnice in socialne igre na teme medsebojnih povezanosti, primerni komunikaciji itd. Pereča problematika mladih je uporaba elektronskih cigaret in cigaret. Uporaba t. i. uparjevalnikov je v porastu med mladimi in najbolj ranljiva skupina so učenci, ki se še ne zavedajo nevarnosti pri uporabi, zato so učencem te predstavili delavci zavoda NoExcuse. Da bo izbira poklica oz. nadaljnjega izobraževanja za zaključne razrede lažja, pa so z delavnicami in predavanjem poskrbeli strokovni delavci Ljudske univerze Nova Gorica. Učenci prvega triletja pa so se med tem tudi računalniško opismenjevali.

Zagotovo je bila češnja na torti izvedba četrtkovih delavnic. Učitelji, lokalni obrtniki in entuziasti smo jih skupno pripravili že tretjič. Učencem zelo ustreza takšno medgeneracijsko sodelovanje, saj se učijo drugi od drugih. Na posamezni delavnici je bil vsaj en učenec iz vsakega razreda, tako da so se lahko »mlajši« zgledovali po »starejših«. Različnih delavnic smo imeli kar enajst. Od izdelave »punčk« z go. Marinko Colja, peke piškotov z go. Branko Čehovin in g. Markom Martelancem, izdelkov iz voska z gospodom Borisom Birso do izdelave adventnih venčkov z gospo Tjašo Furlan. Izdelovali so tudi čudovite izdelke iz gline z go. Dragico Vidmar, mazila z go. Ingrid Tadič Markočič in Andrejo Mezinec ter sušili sadje in izdelali domače čaje z go. Nevenko Rojc. Braniška dolina je med drugim znana po izjemnih lesarskih mojstrih. Pod budnim očesom le-teh, so učenci izdelovali pručke v delavnici gospoda Igorja Birse, okrasnih lesene smrečice z g. Matjažem Klanjškom in kocke Soma z g. Blažem Ukmarjem. Učenci so tako pridobili vpogled v pomen sodelovanja in se zavzeto preizkusili v različnih veščinah. Rdeča nit dneva (in v različnih merah celega tedna) so bile ročne spretnost, trajnost, recikliranje, estetika. Učenci so namreč uporabljali pretežno materiale in surovine iz lokalnega okolja. Povemo vam tudi skrivnost: izdelke boste lahko videli – in si jih zaželeli, na tradicionalnem bazarju 30. 11. 2023.

Teden smo zaključili s petkovim tradicionalnim zajtrkom, ki smo ponesli na višji nivo. Čez dan so imeli učenci namreč delavnice izdelovanja zdravih, pretežno lokalnih dobrot. Čez dan smo izdelovali različne namaze, palačinke, domač kruh z zelišči, izdelovali sokove, pekli pito itd. Pri tem so nam znova prijazno pomagale in svetovale gospe: Branka Čehovin, Nevenka Rojc in Dragica Vidmar. Dan smo zaključili z medrazrednimi degustacijami. Bilo je zelo okusno in predvsem zdravo. Še več, v bistvu je kuhinja čez cel teden kuhala tradicionalne slovensko hrano – vsa kosila so vsebovala tradicionalne primorske jedi. Odlično!

Učenci so tako čez pretekli teden prikazovali primer dobre prakse medgeneracijskega sodelovanja. S svojo srčnostjo in delovno vnemo so dokaz, da pri nas omenjene vrednote niso le fraze na plakatih, ampak jih živimo vsak dan.

VPLIV ZASLONOV NA MOŽGANE OTROK

Prispevek: Starši, to se dogaja z možgani vaših otrok, ko gledajo v zaslon, objavila Daša Mavrič (VIR)

Nemir, slaba pozornost, nezmožnost vzpostavljanja očesnega stika, slabe komunikacijske veščine … To je le nekaj posledic uporabe zaslonov pri majhnih otrocih.

 
Fotografija: Otroci, ki so v zgodnjem obdobju preveč pred zasloni, imajo dokazano slabše rezultate na razvojnih testih in več težav kasneje v šoli. Foto: Shutterstock

Otroci, ki so v zgodnjem obdobju preveč pred zasloni, imajo dokazano slabše rezultate na razvojnih testih in več težav kasneje v šoli. Foto: Shutterstock

 
Še močno pod vtisi, kar sem doživela pred dnevi, sva s kolegico razglabljali, kako je ob vsem pisanju, ozaveščanju in opozarjanju to sploh še mogoče oziroma celo vedno pogosteje. To, da vse večkrat vidimo izredno majhne otroke, ki jih starši umirijo tako, da jim pred nos pomolijo telefon.

Kar stisne me, ko se spomnim na dobro leto staro deklico, ki je močno jokala, ker so s starši zapustili igrišče in se usedli v restavracijo. Kričanje, upiranje, stiska. Mama pa je ves čas, ne da bi punčko prijela za roko, jo stisnila, kakorkoli potolažila, samo ponavljala stavek: “Boš dobila risanko, boš dobila risanko.” In ko so se usedli za mizo, je punčka v sekundi utihnila. Na mizi je bil na kozarcu že naslonjen telefon.

Ja, znan prizor, boste rekli. Vse pogosteje pri nas, v tujini pa že stalnica. Kaj ni žalostno? Ob vsem opozarjanju zdravnikov, pediatrov, pedopsihiatrov, nevroznanstvenikov se zdi, da vse z dokazi utemeljene ugotovitve, kam takšno početje vodi, ne zaležejo.

Do 2. leta nič zaslonov

Smernice, ki jih je Sekcija za primarno pediatrijo skupaj z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje in organizacijama Logout in Safe.si pripravila kot vodilo in pomoč staršem, priporočajo, da otroci do 2. leta sploh niso izpostavljeni zaslonom, ob tem pa poudarjajo, naj starši zaslonov ne uporabljajo za pomirjanje, uspavanje ali preusmeritev pozornosti, recimo pri privajanju na kahlico, umivanju zob, hranjenju.

V tem obdobju otroci najbolj opazujejo starše, zato strokovnjaki poudarjajo, da ne uporabljajte naprav, ko ste z njim; predvsem med dojenjem, hranjenjem in uspavanjem. Otrok potrebuje vašo polno pozornost in čim več stika iz oči v oči. Skupaj z otrokom glejte slikanice, prepevajte, se igrajte, ustvarjajte. In še kako pomembno, otroku berite.

“Pri teh otrocih se opazi, da so zelo nemirni, imajo zelo kratkotrajno pozornost, begajo, redkeje vzpostavljajo očesni stik, imajo primanjkljaj na področju komunikacije in socializacije. Večkrat nato ugotovimo, da je tak otrok že od malega prekomerno izpostavljen zaslonom,” je ob objavi smernic pojasnil pediater Denis Baš, predsednik Sekcije za primarno pediatrijo.

Posledice so, da imajo otroci, ki so v zgodnjem obdobju preveč pred zasloni, tudi dokazano slabše rezultate na razvojnih testih in več težav kasneje, v šolskem obdobju, je še dejal Denis Baš, dr. med., spec. pediatrije.

Kot pišejo na portalu Healthychildren.org, ki je podprta s strani ameriških pediatrov, imajo otroci, ki so pred 18 mesecem izpostavljeni zaslonom poleg vsega zgoraj naštetega tudi probleme s spanjem ter spominom.

Poudarjajo, da je že samo prižgana televizija, tudi če je nihče ne gleda, dovolj, da pri otroku zamaknemo jezikovni razvoj oziroma napredek. “Običajno starši, ko smo v družbi otroka, izgovorimo 940 besed na uro. S televizijo ta številka pade za 770 besed! Manj besed pomeni manj učenja,” piše pediater David L. Hill na omenjenem portalu.

Hill pojasnjuje tudi, kako so zasloni krivi za izgubljanje otrokove pozornosti, ki se nato kaže okoli sedmega leta. “Video vsebine so narejene tako, da se nenehno spreminjajo, se ves čas izredno zanimive in skorajda nikoli otroka ne prisilijo k soočenju z dolgčasom.”

Gradijo se temelji

“Otroški možgani v zgodnjem obdobju zelo intenzivno razvijajo, postavljajo se temelji njihovega delovanja na intelektualnem kot tudi na psihosocialnem področju,” pravi pediatrinja dr. Anja Radšel, ki je prav tako sodelovala pri postavljanju omenjenih smernic in so v celoti objavljene na strani NIJZ.

V prvem letu naj starši naklonijo otroku čim več polne pozornosti, vzpostavljajo z njim očesni stik, mu prigovarjajo, pojejo, berejo, se odzivajo na njegove občutke in se z njim igrajo. Tako lahko najbolje spodbujajo njegov intelektualni, čustveni in socialni razvoj, razvoj komunikacije, govora in jezika ter krepijo njegovo varno navezanost, pišejo slovenski pediatri v smernicah za starše.

Očesni stik z dojenčkom je izrednega pomena. Foto: Shutterstock

Očesni stik z dojenčkom je izrednega pomena. Foto: Shutterstock

 
Po prvem letu pediatri priporočajo spodbujanje k igri, branje iz knjig, ples, petje in tudi prosto igre ter telesno aktivnost na prostem, poslušanje radijskih iger, pravljic. Pediatri poudarjajo, da skupno branje ni le branje, temveč ustvarja odnos, komunikacijo, varno, prijetno okolje.

Kasneje le pod nadzorom

Po drugem letu pediatri poudarjajo, da otroci uporabljajo zaslone skupaj s starši, ta čas pa naj bo namenjen predvsem družabnim stikom (recimo videoklic) ali pa izobraževalnim vsebinam, o katerih se starši in otroci tudi pogovarjajo. Čas naj bo omejen le do ene ure, ves čas pa ste pred zaslonom skupaj z otrokom tudi vi.

Še ena napaka, ki jo številni starši verjetno povsem nevede zagrešijo, je nagrajevanje oziroma kaznovanje z zasloni. Pediatri odsvetujejo povezovanje uporabe zaslonov z določenim nagrajevanjem oziroma kaznovanjem.

Prav tako odsvetujejo uporabo zaslonov za pomirjanje, uspavanje in preusmeritev pozornosti ob stiskah. Takšna dejanja otrok namreč ne naučijo, kako se soočiti s stisko, kako premagati problem in lahko kasneje vodi v resne težave, ko zaslona ne bo imel ob sebi. Ali pa, ko tudi ta ne bo dovolj. S čim se bo pomiril takrat? Sama pomislim na najslabši scenarij.

TRADICIONALNI SLOVENSKI ZAJTRK

Dan slovenske hrane, ki je bil uradno razglašen s strani Vlade Republike Slovenije, in projekt Tradicionalni slovenski zajtrk, se vsako leto izvaja tretji petek v mesecu novembru. Letos bo obeleževanje potekalo v petek, 17. novembra.

Tudi letos bomo na ta dan na naši šoli in v vrtcu pripravili Tradicionalni slovenski zajtrk in obeležili dan slovenske hrane. Dan slovenske hrane smo razširili na teden slovenske hrane. Učenci in otroci v vrtcu ta teden uživajo tradicionalne slovenske jedi, trudimo se, da so na jedilniku skoraj vsa živila slovenskega porekla.

PROJEKTNI TEDEN

Od ponedeljka 13. 11. 2023 do petka 17. 11. 2023 bomo imeli v OŠ Branik

PROJETNI TEDEN za promocijo zdravja.

Učenci bodo imeli:

  • 2 naravoslovna dneva; enega z zdravstvenimi delavci ter enega za obeležitev Dneva slovenske hrane (tradicionalni slovenski zajtrk).
  • 2 tehniška dneva; enega z delavnicami Mladinskega centra NG, Ljudske univerze NG in Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija (No Excuse), 1. triletje pa računalniško opismenjevanje ter enega za medgeneracijsko ustvarjanje skupaj z nekaterimi mojstri iz Branika za izdelavo izdelkov za dobrodelni predpraznični bazar.
  • 1 športni dan; pohod v okolici Branika

Razpored dni je viden v eAsistentu. Za naravoslovne in tehniške dneve v šoli potrebujejo copate, peresnico, beležko in določene  pripomočke, ki jim jih bodo učitelji posebej naročili.

V četrtek naj bodo zaradi ustvarjalnih delavnic oblečeni v ponošena oblačila. Za športni dan naj imajo športno pohodniško opremo (pohodniško obuvalo, trenerko, vetrovko, kapo, vodo).

Dostopnost